Paris snapshots pt 1

Saavuimme Pariisiin lauantaina hyvissä ajoin jo ennen puoltapäivää, joten meille jäi koko päivä aikaa tutustua kaupunkiin. Lentokentältä otimme RER-junan Gare du Nord asemalle, josta kävelimme alle kilometrin matkan hotellillemme. Olin ilmoittanut hotellille aikaisesta check inistä ja pääsimmekin suorilta viemään tavarat huoneeseen ja vaihtamaan ylle kevyempää hellesäähän sopivaa vaatetta. Hotellimme oli nimeltä Hotel Paris Louis Blanc, jossa hinta-laatusuhde oli todella kohdillaan. Hotelli sijaitsi hyvällä paikalla aivan Louis Blanc metroaseman vieressä ja lyhyen kävelymatkan päässä isommilta asemilta Gare du Nordilta ja Gare du l'Estiltä. Hotellin omilta nettisivuilta huoneen varattessa sai kolme yötä kahden hinnalla, jolloin mekin maksoimme viidestä yöstämme vain neljä yötä. Hinta oli Pariisin hotelliksi hyvin kohtuullinen ja hotelli maksoi viideltä yöltä noin 350 euroa. Huoneessa oli iso king size sänky, vaatekaappi ja työpöytä, ja tilaa oli sopivasti myös matkalaukuille, mutta muuten tilaa ei hirveästi jäänyt yli. Kylpyhuone oli melko pieni, mutta toimiva ja siisti. Mikäli et aio lomastasi viettää hotellissa turhan paljoa aikaa, mutta kaipaat siistiä ja hyväkuntoista hotellia kätevältä paikalta Pariisia, voin lämpimästä suositella tätä hotellia.

Pariisin metroverkosto on tosi hyvä ja toimiva, joten käytimmekin paljon metroa liikkumiseen ja sitä voin ehdottomasti suositella. Ostimme sarjalippuja jolloin lippujen hinta tuli halvemmaksi. Jos metrolla ajaa päivässä monta matkaa tulee halvimmaksi ottaa useamman päivän lippu, mutta me käytimme metroa päivittäin 1-3 matkaa, joten sarjaliput tuli halvemmaksi. Lauantaina ajelimmekin metrolla ensitöiksemme etsimään Chanelin liikkeitä, jonka jälkeen kävelimme muun muassa Champs-Élyséesin päästä päähän ja kävelykilometrejä ensimmäiselle päivälle kertyi vaatimattomat kuusitoista. Ihan hyvä suoritus 35 asteen helteessä!

Sunnuntaina otimme kunnon turistimoodin päälle ja ostimme Gare du l'Estin edestä liput L'Open Tours yhtiön hop-on hop-off busseihin, jollaisessa kävin myös Lontoossa vuosi sitten. Nämä bussit ovat siis kaksikerroksisia, joissa ylempi kerros on avonainen, ja ne kiertävät useampaa eri reittiä pitkin suurimpia nähtävyyksiä. Bussista voi hypätä matkan varrella olevilla pysäkeillä pois ja kiertää katsomassa nähtävyyksiä lähempää ja nousta seuraavan bussin kyytiin jatkamaan matkaa. Me viihdyimme bussien kyydissä kolmella eri reitillä yhteensä seitsemän tunnin ajan nähtävyyksiä katsoa ja voi vitsit meillä oli hauskaa! Saimme meidän mielestä parhaimmalle reitille loistopaikat yläkerran eturivistä, josta näki kaiken ehdottomasti parhaiten ja josta oli tosi hyvä mahdollisuus kuvata. Kierroksen aikana tuli pari sadekuuroakin, mutta meilläpä sattuikin olemaan sateenvarjo mukana, joten sen ja eturivin edessä olevan ikkunan ansiosta emme kastuneet ollenkaan. Sadekuurojen aikana yläkerta tyhjeni lähes täysin kun muu porukka pinkoi alakertaan sadetta suojaan. Niin turistijuttuja kuin näin bussit ovatkin, ovat ne mielestäni loistava tapa tutustua kaupunkiin matkan alkuvaiheilla ja myöhemmin voi palata sitten tutustumaan niihin kohteisiin jotka matkan aikana alkoi kiinnostamaan.

Tässä postauksessa muutamia satunnaisia kuvia matkaltamme, joista suurin osa on lauantailta ja sunnuntailta. Teen vielä toisen postauksen jossa kerron lisää mietteitäni Pariisista ja jos haluat tietää jotain aivan erityistä, jätä ihmeessä kommentilla kysymyksiä! :)

Tiesittekö muuten, että siltä Pariisin lukkosillalta Pont des Artsilta on irrotettu kaikki siihen kiinnitetyt rakkauslukot aivan vastikään? Lukot on irrotettu koska silta alkoi ilmeisestikin taipua lukkojen painosta. Enkä ihmettele, sillä painavathan tuhannet rautalukot hirveästi. Vain sillan ulkopuolella olevat kaiteet on jätetty ennalleen ja sillan ulkopuolella oli hashtagein #lovewithoutlocks kaupungin ilmoitustauluja asiasta.

Follow Lindsay's Diaries on Bloglovin // Facebook // Instagram

6 kommenttia

1. Huh, onneksi me jätettiin oma lukko Notre Damen saarella olleelle kaiteelle, eikä tuonne Pont des Artsille! Olihan se kyllä täyteen ammuttu niitä lukkoja, huhuh...

Vastaukset
    1. Joo itseä vähän harmitti juuri se että kuinka monen lukot siinä on mennyt roskiin! Itselläkin on ollut haaveissa kiinnittää lukko jonnekin Pariisissa, mutta pitäisi kyllä tarkkaan valita paikka :)

Poista
  2. Oi ihania kuvia Pariisista. Itse olen käynyt siellä vaan kerran ja siitäkin on aikaa yli 10 vuotta. Pitäisi varmaan mennä uudestaan ;)

Vastaukset
    1. Pariisi oli ihana, eikä kuvat tee kaupungille ollenkaan oikeutta ;) Suosittelen kyllä, meidän reissu oli aivan huippu! :)

Poista
  3. Olen käynyt pari kertaa Pariisissa, mutta en koskaan kesällä, ja reissusta on jo vähän aikaa... Toki kesäinen Pariisi olisi myös mukava nähdä. Jouduitteko jonottamaan museoihin (mikäli niissä kävitte)? Löysittekö hyviä ruokapaikkoja ja mikä oli hintataso? Merci!

Vastaukset
    1. Kaikkialle oli jonot, eikä me siitä syystä jaksettu jonottaa mihinkään :) Louvre esimerkiksi jäi siis seuraavaan kertaan. Ruokapaikkoja löydettiin ihan ok, vain yksi oli todella loistava, mutta siellä kävimmekin Pariisissa asuvan ystäväni kanssa, joten ilman heitä ei sitä oltaisi löydetty :) Hintataso oli aikalailla Suomen tasossa, ruuat ehkä jopa hieman halvempia, mutta juomat taas jopa tuplat kalliimpia. Esim. 0,33 limu oli 5 euroa ja 0,5 kalja 10 euroa.

Poista

Kommentoimalla piristät kovasti päivääni! Otan ilolla vastaan sekä risut että ruusut! :)

INSTAGRAM @LINDAKAUP

© Lindsay's Diaries. Design by Fearne.