LOMA

Hiphei! Tämä bloggaja on ollut niin lomalla viimeisen viikon, että on unohtanut tyystin omistavansa tällaisen bloginkin! Blogini tulee todennäköisest jatkossakin päivittymään hyvin epäaktiivisesti, joten mikäli haluat seurata hetkiäni hieman ajankohtaisemmin, suosittelen seuraamaan minua instagramissa @lindakaup. Aloitin siis kesälomani viikko sitten perjantaina ja voi pojat miten mahtavalta se tuntuikaan! Loman kunniaksi säätkin lämpeni kerta heitolla, ja pääsinkin nauttimaan kesäisistä ilmoista heti loman alkuun. Ensimmäisen lomaviikkoni alun vietin Turussa kauniista kesäkaupungista nauttien, aurinkoa Samppalinnan maauimalassa ottaen ja hyvää ruokaa syöden. Torstaina vaihdoin maisemaa Helsinkiin ja täällä olen torstaihin saakka.

@lindakaup

Ihan nappiin ei lomanaloitus kuitenkaan ole mennyt, vaan pientä harmistusta on tähän loman alkuun kuulunut myös... Kävin viikko sitten perjantaina töistä lähdettyä hakemassa lääkäriltä 10 päiväisen antibioottikuurin nielurisatulehdukseen. No tuo tulehdus ei kovin paljoa edes häirinnyt, mitä nyt pientä turvotusta ja kipua kurkussa. Se varsinainen harmitus tapahtui vasta nyt viikonloppuna, kun sain mitä ilmeisemmin allergisen reaktion tuosta antibiootista, ja tällä hetkellä olen aikalailla kaulasta nilkkoihin ruman ihottuman peitossa. En kestä tätä mun tuuria! Olen AINA lomalla sairaana. En ole koskaan aiemmin saanut mistään lääkkeistä ihottumaa. Antibiootin lopetin eilen aamulla, ja nyt olen yrittänyt taltuttaa ihottumaa hydrokortisonilla ja antihistamiinilla, mutta pahalta näyttää edelleen. Olen torstaina lähdössä viikoksi Rodokselle ja olisi todella kiva jos ihottuma olisi siihen mennessä lähtenyt... Olisiko joku joskus kärsinyt samasta ongelmasta ja osaisi neuvoa miten lääkeallergiasta johtuvan ihottuman saisi taltutettua?

Ihanaa kesänjatkoa kaikille, toivottavasti kesäiset ilmat jatkuvat vielä pitkään! :)

-Linda

18 kommenttia

  1. Vastaukset
    1. Laitoinkin vastausta sähköpostiketjuun! TULEN, todellakin! Mikäli tämä tilanne ei tästä pahene ja vaadi sairaalahoitoa, niin tulen kyllä! :)

      Poista
  2. Suosittelisin lääkärille menoa, että ehdit parantaa ihottumasi ennen reissuun lähtöä. Tuli myös mieleen, että antibiootti on saattanut aiheuttaa kyseisen reaktion, kun olet ollut auringossa. Lääkärin kyllä pitäisi tietää, että ei määrää kesällä sellaisia lääkkeitä jotka voivat aiheuttaa ihottumaa auringolle altistuessa. Minulleppa kuitenkin kerran eräs lääkäri määräsi, vaikka erikseen vielä mainitsin, että olen lähdössä aurinkolomalle. Apteekkarin vasta mainitessa, että auringolle ei saa altistua huomasin kyseessä olevan vääränlainen lääke. Tämä sitten vaihdettiin heti toiseen.
    Mukavaa lomaa kuitenkin ja toivottavasti paranet niin tulehduksesta, kun ihottumasta.:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen ollut puhelimitse lääkäriin yhteydessä ja eipä tähän oikein mitään taikakeinoa ole jotta ihottuma lähtisi pois. Ainoa keino taitaa olla vain aika, ja ihottuma lähtee kun antibiootin vaikutus kehossa on hälventynyt :/ Antibiootti oli sellainen ettei pitäisi auringon vaikuttaa, mutta sitähän ei koskaan tiiä loppupeleissä miten kenenkin keho ottaa lääkeaineita vastaan, joten voi hyvinkin olla että aurinko on edesauttanut ihottuman tuloa.

      Poista
    2. Anonyymille: No joskus ei jää muuta vaihtoehtoa kuin määrätä sitä doksisykliiniä (se toisinaan valolääkeallergiaa aiheuttava antibiootti), jos ihmisellä on vaikkapa tiedossa allergia, joka kaventaa käytettävissä olevien antibioottien valikoimaa.. Toki lääkärin pitää muistaa mainita tuosta mahdollisesta sivuvaikutuksesta. Nielutulehdukseen käytettävät antibiootit eivät valoreaktioita aiheuta.

      Kortisonivoide + suun kautta antihistamiinitabletit ovat ihan adekvaatti hoito tuohon ihottumaan.

      Poista
    3. mulle puhkesi moinen ihottumalysti kesken ulkomaanmatkan. Lääkäri sanoi, että johtui e-pillereistä. Hain kyproslaisesta apteekista kortisonivoidetta ja antihistamiinitabletteja, niin todella raju ihottuma katosi kolmessa päivässä. Ihottumaa tuli jalkoihin ja käsiin, joten hieman harmitti kun jalat jäivät sitten ihan valkoisiksi lomamatkan aikana, mutta muuten sain komean rusketuksen! :D

      Poista
  3. Ihania kuvia :) Mukavaa kesälomaa!

    VastaaPoista
  4. Kivoja kuvia! Hyvin sopii sulle nuo vähän tummemmat hiukset :) Mutta kamalaa, että sait lääkkeestä ihottumaa! Mulle kävi muutama vuosi sitten samoin. En nyt ihan tarkalleen kyllä muista, kauan mulla sitä ihottumaa oli, ehkä vähän päälle viikon? Muutaman päivän ajan se vaan paheni ja pahimmilla alueilla oli vain useemman sentin alueella kohonnutta punaista ihoa, eli yksittäisiä läiskiä ei edes erottunat... Sitten ihottuma alkoi hiljalleen kadota. Jos oikein pahalle näyttää, niin kannattaa varmaan käydä lääkärissä, jos sieltä löytyisi apua! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Jenni! Joo mulla on osasta paikkoja ihottuma jo hieman hävinnyt, mutta esim. pohkeet on vielä ihan kamalan näköiset :/

      Poista
  5. Lauantailta ei kuvia? ;D Minun puhelimessa niitä oli koko vklopulta 10kpl! #milloinjätkättulee

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Lauantailta oli vai sinusta ja särkyneestä viinilasista kuva!! :D #eioojätkiänäkyny

      Poista
  6. Paranemisia ja hyvää lomanjatkoa!

    VastaaPoista
  7. Tuo ihottumasi kuulostaa aivan samalta, jonka minä koin muutama vuosi sitten! Itselläni kyseessä oli nimenomaan antibiootista johtuva amoksisilliiniallergia, ja lääkäri sanoikin että jatkossa jos minulle määrätään antibiootteja, tulee varmistaa, että ko. lääke ei sisällä tuota amoksisilliinia, ettei ihottuma puhkea uudestaan. Kävin silloin lääkärissä, ja hän määräsi jotain lääkettä (en enää millään muista mitä!) jolla ihottuman sai laskemaan. Onneksi ulkomuotoni muuttui parissa päivässä Frankensteinin hirviöstä jälleen normaaliksi : ). Eli kannattaa käydä lääkärissä näyttämässä sitä ihottumaa, niin saat hoidettua sen nopeasti pois!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olin eilen puhelinyhteydessä lääkäriin eikö hän osannut määrätä muuta kuin desloratadiini antihistamiinia.. Muistatko yhtään oliko saamasi lääke ihan lääke vai kortisonia tai antihistamiinia? :/

      Poista
  8. Hei mikä ihana pinkki pikkulaukku sulla vilahti yhdessä kuvassa instagramissa? Tosi herkullisen värinen! :)

    VastaaPoista
  9. Kerro lisää Einosta :D Tunnustan että vakoilin instagramia mutta Einosta ehdottomasti juttua kehiin. :D Eikä haittaa vaikka Onnistakin olisi taas jotain pitkästä aikaa.... ;)

    VastaaPoista

Kommentoimalla piristät kovasti päivääni! Otan ilolla vastaan sekä risut että ruusut! :)

INSTAGRAM @LINDAKAUP

© Lindsay's Diaries. Design by Fearne.