Lontoo

Ai niin, se Lontoo. Onhan siitä matkasta kohta jo kuukausi! Lähdettiin Lontooseen tyttöjenreissuun äidin ja tädin kanssa. Matka varattiin hyvissä ajoin tammikuussa ja hotelli valittiin aikalailla sokkona. Meidän hotelli, Best Western Corona, sijaitsi mielestäni tosi hyvällä paikalla, Victorian alueella. Hotellilta jaksoi hyvin kävellä esimerkiksi Victorian asemalle, Buckinham Palacelle ja Harrod'sille. Takaisin hotellille tultiin yleensä taksilla, sillä meillä ei ollut oyster-kortteja, joten taksi oli halvempi kolmestaan kuin metroliput. Me ei käytetty metroa siis kertaakaan, vaan liikkuminen tapahtui jalan ja taksilla, ja hyppäsinpä minä kerran kaksikerrosbussiin!

Päällimmäisenä Lontoosta jäi mieleen, että se on todella kaunis kaupunki! Ja se ihmispaljous. Siis apua, niitä ihmisiä oli niin paljon! En tiedä oliko helatorstain aika jotenkin erityisen ruuhkainen, vai onko Lontoossa aina noin paljon ihmisiä? Ensimmäisenä päivänä käveltiin hotellilta Buckinham Palacelle ja jäätiin seuraamaan tapahtumia, kun huomattiin että siellä oli jo paljon ihmisiä odottamassa. Pian meille selvisi että odoteltiin vahdinvaihtoa, ja tulipa palatsiin vierailemaan jotain suurlähettiläitäkin. Lippu palatsin katolla kertoi Ellun olevan paikalla.

Ilmat ei Lontoossa erityisen hyvin suosineet, mutta vettäkään ei sentään tullut kuin yhtenä päivänä pikkuisen, mikä oli tärkeintä. Me ei oltu hirveästi suunniteltu reissua etukäteen, mikä oli hyvä. Pääsääntöisesti vain kuljesteltiin ja katseltiin ympäriin, ja välillä minä lähdin omille teilleni shoppailemaan. Shoppailin lähinnä Oxford Streetillä, Regent Streetillä ja New Bond Streetillä, eli juurikin siellä missä suurin ihmispaljous oli. Harkitsin pitkään Bicester Villagen outletkylään lähtöä, mutta en halunnut "tuhlata" kokonaista päivää siihen noin lyhyestä reissusta. Onhan noita outletteja tullut jo nähtyä ja varmasti ehdin nähdä tulevaisuudessakin. Jäipä jotain seuraavalle Lontoon reissulle ;) Yhtenä päivänä kävimme katsomassa paljon kehutun Mamma Mia -musikaalin ja täytyy sanoa että onneksi käytiin! Musikaali oli niin huikea, että voin suositella sitä ihan jokaiselle Lontooseen matkustavalle! Liput oli melko suolaiset, taisimme maksaa omistamme n. 90e/hlö, mutta voin vannoa että esitys oli jokaisen sentin arvoinen! :)

Jos vertaan Lontoota New Yorkiin, on kuitenkin jälkimmäinen enemmän omaan mieleeni. Lontoo oli jotenkin vaikeampi kaupunki kuin NYC, jossa kadun menevät hyvinkin selkeästi numeroidusti. Metrokin tuntui jotenkin ylitsepääsemättömän vaikealta, mikä johtui ehkäpä siitä etten ollut ottanut selvää asioista ollenkaan ennen Lontooseen lähtöä. Vaikka NYCissäkin on ihmisiä aina paljon, ei siellä se väenpaljous tunnu kuitenkaan niin ahdistavalta miltä se Lontoossa välillä tuntui.

Valitettavasti minulle ei juuri tämän enempää kuvia reissusta ole, sillä halusin kerrankin olla stressaamatta kuvaamisesta ja vain keskittyä katsomaan paikkoja omin silmin. Lontoo oli upea kaupunki, mutta ei sinne ihan heti tarvitse lähteä uudestaan, vaikka nähtävää vielä jäikin. Kaupunkireissut on loppupeleissä aika rankkoja, kun ei millään malta pysähtyä lepäämään vaan koko ajan pitää kierrellä ympäriinsä. Lontoo on kuitenkin selkeä must see -kohde, joka jokaisen täytyy joskus kokea! :)

-Linda

7 kommenttia

1. Lontoon metro on oikeasti todella simppeli :) Pari vuotta sitten en ymmärtänyt siitä mitään, kun seuraisin vain siskoani, mutta nyt osasimme mieheni kanssa kulkea metrolla ilman mitään ongelmia :) Kannattaa kokeilla kyllä metroa, jos joskus vielä matkaat Lontooseen - tosi kätevä :)

Vastaukset
    1. Niin se varmasti olisi ollut jos olisi viitsinyt perehtyä, hih :D Ensi kerralla täytyy tehdä se :)

Poista
  2. Lontoo on ihana! Kotiuduin reilu viikko sitten toiselta Lontoon reissultani ja rakastuin kaupunkiin nyt vielä aiempaa enemmän. Meillä oli Oyster cardit ja kuljettiin nyt tosi paljon busseilla, kun edellisellä reissulla oltiin vain metron varassa. Näin kesäaikaan metrot oli ensinnäkin ruuhkaisia, mutta lisäksi vielä tosi kuumia! Bussista näkee vielä maisemia, joten siinäkin mielessä niillä liikkuminen oli mieluisampaa. :) Kiva kuulla, että pidät Nyciä helpompana. Matka sinne edessä ensi vuonna ja mulla jotenkin sellainen kuva, että se on vielä suurempi ja vaikeampi kuin Lontoo. Itse pidin Lontoossa liikkumista varsin helppona, eikä väen paljous ahdistanut kuin hetkittäin Oxford Streetin ruuhkassa. :D

VastaaPoista
  3. Oi minulla on ihan päinvastainen käsitys. Lontoo on ihana, simppeli ja kertakaikkisen hurmaava kaupunki. NY ahdistaa ja siellä on liikaa ihamisiä :D Mutta toisaalta omassa vaakakupissa painaa asuminen Briteissä varmasti todella paljon ;)

4. Mulla on ihan sama fiilis Lontoosta! Olen ollut siellä kauan sitten aikaisemmin ja silloin pidin kaupungista todella paljon. Nyt ihmisiä oli ihan kamalan paljan ja meillä(kin) oli vaikea lukea karttaa :) Kyllä se NYC on edemmän munkin kaupunki!

5. Mää oon suunnitellut monta monta kertaa viikonloppureissua Lontooseen mutta kertaakaan en oo vielä saanut aikaiseksi ostaa lentolippua :D Olis huippua käydä tuolla esim. jouluostoksilla, mutta silloin siellä varmasti vasta porukkaa riittääkin.. :s

VastaaPoista
  6. Makuja on niin monia ;) Itselle taas Lontoo on se omin kaupunki jonne palaa aina ja aina vaan ;) Ehkä se asuminen siellä vaikuttaa :D Lontoon metro on helppo, ei voisi oikeastaan helpompaa metroa olla. Kaikkeen pääsee kävellen tai metrolla/bussilla niin se on musta kivaa. Ehkä se väenpaljous ahdistaa hetkittäin mutta siihenkin tottuu. Kaikki kivat kaupat, kivat pubit, erilaiset tapahtumat, ... se vaan on jotain <3

Kommentoimalla piristät kovasti päivääni! Otan ilolla vastaan sekä risut että ruusut! :)

INSTAGRAM @LINDAKAUP

© Lindsay's Diaries. Design by Fearne.